Mitt elskede Barn -14 timer på glattcelle
av in onsdag, juli 16th 2008 Lagret under: dotter
Psykisk sjuk 14 timer på celle
Politiet konstaterer at 19-åringen er svært ruset/psykisk sjuk. Likevel blir hun ikke innlagt på psykiatrisk avdeling. Alternativet blir 14 timers forvaring på celle.
Ifølge moren er jenta først og fremst en trussel for seg sjøl, ikke omgivelsene.
19 åringen driver med selvbeskadigelse for å dempe voldsom angst og psykiske smerte. Moren sier fagfolkene mener hun har en bipolar lidelse med søvnproblemer, angst og selvskading. Det er også snakk om borderlineproblematikk.
Fra hun var 14 år har dattera drevet med selvmedisinering i form av rus. Først hasj, deretter hardere stoffer også i form av sprøyter.
I vinter fikk hun en overdose av GHB, en uke senere døde en venn av det samme, noe som gikk veldig inn på henne.
I september i år gikk hun inn i en psykose etter det moren betegner som en «bad trip».
– Hun hadde ikke ruset seg på flere dager og heller ikke sovet. I min desperasjon ringte jeg til terapeuten hennes på rusteametved psykiatrisk poliklinikk. Jeg fortalte at hun antageligvis hadde en psykose. Hun virket ikke ruset. Jeg har aldri opplevd henne slik. Jeg fikk ikke kontakt med henne.
Alt terapeuten på rusteamet kunne anbefale meg var å ringe politiet for å få henne tvangsinnlagt.
Jeg ønsker å fortelle om den kampen pårørende kjemper for sine barn.
– Det er ingen hyggelig opplevelse å se sitt barn i håndjern.
Som mor vil hun aldri ringe politiet. – Datteren min har følt seg sviktet av voksne hele livet. For å beholde fortroligheten til henne, gjør jeg ikke det, understreker hun. Det var andre som ringte politiet denne septemberdagen.
Da 19 åringens morfar kom opp i leiligheten, hadde han, ifølge moren, full kontroll over situasjonen. Barnebarnet kalte ham masse stygge ting, og han tok i armen hennes en gang. Det var alt.
– Den utagerende oppførsel kom senere som en reaksjon på at politiet var der. Dattera mi er livredd politi og psykiatri. Hun har alltid vært det. Hvorfor, vet jeg ikke sikkert.
Dattera mi reagerte på at hun fikk håndjern på og det før hun var påkledd.
Legevaktslegen mente hun var for frisk for innleggelse. Samtidig var hun for sjuk til å slippes. Jeg ble oppringt av politiet som sa de ville ta henne med til arresten. Jeg møtte opp der. Politiet ville høre med juristen hvor lenge hun kunne være der. I mange på annet tilbud ble hun satt i forvaring i arresten i til sammen 14 timer, forteller moren.
Politiet hadde tatt kontakt med barnevernstjenesten. Familien har også et to år gammelt barn, som på dette tidspunktet ikke var hjemme.
Ifølge politiet var jenta aggressiv, og politiet mente at hun burde innlegges akutt på psykiatrisk avdeling. Politiet var svært bekymret for toåringen som må være med familien når søsteren er hjemme.
– Vi tok kontakt med sosialkontoret for å få råd i den akutte situasjonen. Vi fikk to valg: Blå Kors eller overnattingshjemmet i Skarbøvika. Jeg fikk høre at min datter ikke kunne bo hjemme, for da risikerte jeg å miste sønnen min. Man kan ikke ha små barn som lever så tett inn på rusmisbruk. Alternativet for datteren min var å søke seg hybel. Men det er ikke mange som vil leie ut når man stiller med bankgaranti fra sosialen. Hvis min 19 årige datter ikke kan bo hjemme, hvor skal hun bo da? spør moren.
Dette er barnet mitt. – Alternativet til å bo hjemme er å sove hos venner eller ute på gata. Det er skremmende. Det er tross alt barnet mitt det er snakk om. Det vil hun alltid være. Selv om hun er 19 år og myndig, er hun ikke det alltid i hodet sitt, påpeker moren.
– En terapeut på rusteamet ville at jeg skulle si til dattera mi at dersom hun ikke slutter å ruse seg, får hun ikke lov til å bo hjemme. Det ville jeg ikke. Hva er alternativet til å bo hjemme? spør moren.
Jeg drømmer om en dag å våkne om morgenen uten å være redd.
Redd for at hun skal dø. Bekymret for om hun har sovet om natten, om hun er ruset; i tilfelle på hva, om hun har skadet seg.
Vil ikke mer. – Dette er ikke noe liv. Jeg vil ikke mer. Største kneiken er at hun ikke har normal søvn. Det begynte allerede i fire års alderen, sier moren.
Hun forteller at datteren har slitt med psykiske problemer siden hun var 11 år. 14 år gammel begynte hun med hasj som selvmedisinering for å dempe angsten, senere ble det tyngre stoffer. Barnevernet ble koblet inn, hun var tre uker i fosterhjem, det ble urinprøver. Datteren har vært innom Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Ungdomspsykiatrsik avdeling (UPA), voksenpsykiatrien, rusteamet og politiet. 16 år gammel ble hun tvangsinnlagt på voksenpsykiatrien, der hun var i fire døgn. Det har ikke hjulpet, ifølge moren. Hun forteller hun ble tilkalt klokka fire om natta. Da stanget dattera hodet mot veggen og ville ikke roe seg.
– Den bipolare lidelsen gir dobbel angst. Når hun har det fryktelig vondt, skader hun seg sjøl ved å kutte seg. Hun har enorme humørsvingninger. I ene øyeblikket er hun kjempeglad, i neste kan hun være utrolig lei seg. Det blir mest pessimisme. Hun ser ganske nattsvart på det meste.
Vi har gode stunder.– Hvordan vil du beskrive datteren din når du ser bort fra rusproblemet?
– Hun er fantastisk! Intelligent, livsglad! Moren nøler ikke. Ordene kommer spontant: –Vi har gode stunder der hun sitter i armskroken i sofaen. Vi prater og flirer. Før gikk vi på kafé. Det gjør vi ikke lenger. Hun liker ikke å vise seg ute etter det som skjedde tidlig i høst da hun endte opp på cella.
Datteren min har en drøm om å bli frisør. Men hun fullførte ikke grunnskolen. Gikk ett år på videregående. For å komme inn andre året var hun en uke på Vestmo. Det holdt ikke, forteller moren.
Hun sier at 19 åringen ikke har villet innrømme overfor sosialkontoret at hun har et rusproblem, selv om sosialkontoret vet det. Det fører til at de ikke kan forholde seg til henne som rusmisbruker, og da kan de heller ikke hjelpe.
Tror på langtidsbehandling. Nå håper både hun og datteren på at Vestmo og et langtidstilbud, kanskje på Kvamgsgrind i Trøndelag, skal hjelpe. Datteren har sjøl funnet fram opplysninger om Kvamsgrind på nettet.
Moren sier datteren sikkert må ha et langtidstilbud for å komme seg på beina.
Nylig så hun et intervju på fjernsynet med en person som har tung rusmisbruker i flere år, og som har kommet seg ut av misbruket. Moren stiller seg kritisk til fagfolk som nå begynner å snakke om å kutte ned på langtidsplasser.
–Som pårørende føler jeg meg hjelpeløs og redd, sier moren til 19 åringen.
PÅRØRENDE. Hun føler hun har stanget hodet i veggen i åresvis. Hvor hun enn har vendt seg, har hun ikke opplevd at hjelpen finnes der.
Da datteren var 14 år ble hun henvist til BUP for selvskading. Der var det tre måneders ventetid. Datteren hadde en del skolefravær. Skolen sendte bekymringsmelding til barnevernet. Det ble hjemmebesøk. Barnevernet slo alarm og jenta kom inn i systemet. Ved andre gangs søknad kom hun til BUP.
Hjelpeløs. – De siste fem årene har jeg sprunget fra instans til instans. Som 16 åring ble hun tvangsinnlagt på voksenpsykiatrien. Jeg ble tilkalt etter tre netter. Hun var på UPA. Der ble jeg også tiltakt klokka fire om natta. Senere ble hun for voksen for BUP og UPA. Til slutt ble det samtaleterapi med en terapeut i rusteamet en gang i uka. Det har ikke fungert, mener moren.
Hun elsker barna sine høyt og inderlig. –Det er så smertefullt å se hvordan ett av dem går under, se hvordan sjelen hennes dør vekk bit for bit, dag for dag, uten å kunne hjelpe. Som pårørende føler vi oss hjelpeløse og ensomme, sier kvinna.
Savner engasjement. Hun sier at hun ikke bare har en historie å fortelle. Moren ønsker å sette søkelyset på problemet.
– Jeg går med hodet hevet. Jeg nekter å føle meg midreverdig, skitten eller noe som helst når det er snakk om rusmisbruk. Det må bli slutt på å tabubelegge rusmisbruk, sier hun og savner et større engasjement fra kommune og politikere.
– Jeg vet at det er mange som har det som meg. Vi kommer til å miste en stor del av en generasjon. De er i alderen 17-25 år. I prinsippet er det intet tilbud til dem.
Alt vi hører er at de enten er for ung, for gammel, de har ingen penger, ingen plass, det er nedprioritert, vi kan intet gjøre, du må vente. Vente på hva? At de dør? Da er det jo ett problem mindre.
Tilbud innen rus og psykiatri. Datteren min sitt ønske er å kunne se seg i speilet og føle seg normal. Å kunne ta buss til Moa uten å måtte låse seg inn på do og sitte der og skjelve i timesvis etterpå. Datteren min vil føle seg like elsket og yndet som andre jenter. Men hun gjør ikke det. Hun føler bare angst. Hun trenger et likeverdig tilbud innen rus og psykiatri, sier moren.
Som forelder til en rusmisbruker opplever hun at hun ikke får noen informasjon. Det må hun kjempe seg til på egen hånd. Som pårørende får hun aldri tilbud om noe.
– Det enste jeg har fått høre er at jeg må være sterk. Hva skjer den dagen jeg ikke er sterk lenger? spør kvinna.



79 kommentarer In " Mitt elskede Barn -14 timer på glattcelle "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
juli 17th 2008 at 9:02 am
Utrolig sterkt skrevet. Slik jeg forstår det, så vil hun selv ha hjelp. Da er det jo helt forferdelig å møte veggen på denne måten! “Verdens rikeste land” hører vi hver dag…. Ja, utad er vi vel det…
Jeg kommer til å følge deg i denne historien, og gir deg både tommel og klem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 9:27 am
Bare klemmer godt på deg, vet hvordan det er. Er bipolar med angst selv og vet for et helvete det er . Ønsker dere lykke til og sender varme tanker,siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:12 pm
dette er bare ett bevis på att norsk helsevesen ikke fungerer, att noen med store problemer ikke får den støtten og hjelpen de trenger fra systemet i en slik situasjon…rett å slett helt jævlig. men tenk på alle andre som er i en slik situasjon som også ikke får hjelp…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:12 pm
Hei!
Har en bror som er i lignende situasjon.
Dette er en sak alle bør engasjere seg sterkt i. Det er forferdelig at vi som har fått en slik last ikke får hjelp. Jeg ønsker at flere hadde lagt press på myndighetene om dette temaet. Det er en kamp som sliter oss ut alle sammen. Ønsket om at media setter strkere fokus på dette området er stort. Håper det blir skrevet litt om misbrukere og deres pårørende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:27 pm
Du er sterk, bra! Fortsett med det! La ikke systemet stoppe dere! Krev en behandlingsplass til datteren din! Som mor til tidligere rusmisbruker, vet jeg hva du opplever. For vår sønn gikk alt bra til slutt, og han er i dag meget takknemlig for at vi aldri ga opp. Lykke til videre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:55 pm
Denne historien er nærmest identisk m hva som har skjedd m samboeren min en REKKE ganger de siste 10 åra…
Pleierne LER av henne når hun er innlagt.(Pleierne er selvsagt tyggis-knaskende 18-19-årige jenter som sitter på kaffe-rommet på akutt-psykiatrisk avdeling og driver m skolearbeid for utdannelsen sin som som oftest har INGENTING m psykiatri å gjøre,dette er bare lettjente penger for dem,ingenting annet)
Men selvsagt,som oftest er de SVÆRT skeptiske til å ta henne inn,da hun røyker hasj jevnlig(ingenting annet,vel og merke)og dermed faller inn under kategorien Narkoman(sinnsykt,hva?)
Så dermed så må JEG være “pleieren” hennes og blir vekket midt på natta av at hun synger for FULL HALS etter musikken hun hører på Ipoden sin eller enda værre: Hun går ut døra UTEN sko på bena og forsvinner i psykosen sin ut i natta…
Byåkratiet er ett mareritt,situasjoner som dette BURDE kunne taes mer på SKJØNN enn å følge regler stivbent,men hey: Det er jo Nordmenn det er snakk om,og da som kjent blir det svært paragrafisk og regelryttet HELE veien,må følge skjema og de vedlagt rutiner,vettu…:/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 1:03 pm
Ønsker dere lykke til i den lange harde kampen… og sender en klem for å si at jeg virkelig håper dere finner den rette hjelpen slik at dere kan få en god hverdag og liv i fremtiden.. og jeg må si for en styrke dere har…hold fast ved den, for det er en enorm styrke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 1:17 pm
Kjære deg,
Det er ufattelig vondt å lese at man må kjempe for å få hjelp til sine barn. Mye av det du har skrevet kunne like gjerne vært skrevet av meg, og jeg skulle ønske jeg kunne si at det blir bedre. Men jeg vet ikke, jeg. Det har ikke blitt det for oss, vi nærmer oss nå en diagnose for min datter på 20, paranoid schizofren, og da er det ufattelig vondt å vite at den tidlige innsatsen jeg har skreket, tryglet og bedt om i nesten tre år, har så stor betydning for hennes videre kamp for å overleve.
Klemmer fra meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 1:58 pm
Jeg ønsker deg og datteren din så lykke til! Jeg er selv pårørende til tidligere rusmisbrukere (4 stk i nær familie, dene ene mitt barn). Den ene døde av overdose i behandlingskø, de to er på metadon og barnet er blitt helt frisk.
Barnet mitt drev også med selvskading og det eneste jeg kan si til deg er at jeg unner dere alt godt i verden. Kampen for den man er glad i er en forferdlig vanskelig kamp. Det byråkratiet man må navigere i og kjempe MOT(som man kanskje trodde skulle være der FOR) er et vanvtiitg kappløp med tiden.
Jeg kan ikke gå stgene for dere, men om du trenger noen å rådføre deg med, så er du velkommen til å ta kontakt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 2:49 pm
Heisann!
Stakkars jente. Jeg håper du får dette til til slutt. Ta en dag om gangen!
Det finnes noen interesseforeninger som kan hjelpe deg med informasjon f.eks Mental Helse, Uavhengig sosialrådgivning,
FOreningen for pårørende til narkomane.
Lykke til begge to!
Hanne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:16 pm
Kjære deg.
Jeg har sprunget å skreket i 6 år.
Jeg tror ikke at ting kommer å bli bedre.
I går fikk jeg vete at Ruskonsulentene ikke ville gå med på LAR behandling. Det vil si lege administrert rehabilitering. Det i sin tur betyr Metadon/subutex behandling.
Min datter er helt “normal” på subutex, fungerer å kan jobbe. Hun har til tider fortsatt angst, men klarer å hantere den.
de sier at de skal sende henne å hennes kjæreste på behandling, med stor focus på den psykiske biten. Men jeg skjønner ikke hvordan de skal klare å hantere den psykiske biten da de ikke får hjelp til avhengighetsbiten.
Jeg tror ikke at ting blir lettere vi bare finner en måte å leve med det på.
Gi din datter en stor klem.
Å en til deg.
Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:17 pm
Takk siskan.
Ja å være bipolar med angst er ikke lett.
Hverken for den som har det eller dine pårørende.
Jeg håper at du har funnet en måte å leve med det på.
Stor klem til deg.
Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:26 pm
Hei Tante Sofie
Ja hun vil ha hjelp, men helse Norge er i den tilstanden at de har gitt narkomani helse status men lite behandlingsplasser.
Å som ruskonsulenten sa til meg i går, -”vi sitter ikke her bare for å gi og gi bare fordi de er narkomaner” de må vise lit kamp vilje å fremføtter og”
Hva tror du de gjør? svarte jeg….
Min datter har kommet så langt at hun ikke har bærendes årer, de har kolapset. Hun setter sine skudd i halsen. Men det handler ikke lenger om å bli ruset å glemme smerte å angst. Det handler om å ha en friskmelding. Ikke syk, ikke ruset. Bare frisk, så at hun ønsker å leve.
Hun er 19 år.
Jeg startet denne bloggen for å fortelle omværden hvordan det er.
Som rusmissbruker og pårørende.
Ja første skuddet er frivilligt, men oftest så finnes det en grunn til at de velger den veien.
Takk for at du vill følge oss på veien
Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:41 pm
Denne historien vekket stor interesse hos meg, jeg er 20 selv og har opplevd mye av det samme. Staten har ingen skikkelige tilbud til ungdommer i denne aldersgruppen , de feil plasserer, og graver graven dypere .Jeg syntes at dette må videre ut, og forbedre med en eneste gang, hvis ikke er det et stor anntall med ungdommer, i både denne og neste generasjon få det værre .Helt utrolig at en så rik stat ikke får til dette?? og i tillegg, er det lettere enn noen sinne å få tak i rusmidler!! Jeg ble selv satt på en celle i 9 timer, da jeg var under en kraftig rus, DETTE ER FEIL . har selv vært i barneværnet og psykiatrien fra jeg var 12 år .og har tatt mye av de samme stoffene, samt overdose på ghb flere ganger. Kan virkelig kjenne meg igjen i denne historien .Norge trenger hjelp nå !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:56 pm
har selv vært amfetamin å pilleavhengi i 6 år før jeg i 2002 klarte å slutte etter 6 uker på avvending. etter behandling var det eneste tilbudet jeg fikk en plass på psykriatisk institusjon. ikke før det var gått 16 mnd fikk jeg tilbud om plass på rusbehandling i kr sand. da var all motivasjonen jeg hadde i utgangspunkte vekk. heldigvis har jeg nå klart å holde meg rusfri i 6 år på egenhånd. men savna støtte fra det offentlige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 5:07 pm
.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 5:08 pm
Jeg tror du kanskje skulle ta deg en runde med terapi selv, gjerne med jenta di, men med minst like stort fokus ppå deg. Utifra en annen blogg på siden din så forstår jeg at du har vært gjennom tøffe ting, det bør behandles. Jenta di er ett produkt av deg, og før du tar ansvar for deg selv så kan du ikke hjelpe henne, snarere tvert imot. Dette må du våkne opp til og ta på alvor!
Jeg jobber til daglig i psykiatrien, lukket avdeling med dobbeldiagnoser (rus og psykiske problemer). Ingen som har hatt en sunn og god oppvekst finnes der, bare så det er klart. Barn trenger gode rammer og rutiner for å føle seg trygge, og få ett godt liv. Du sier du ikke vil sette grenser for ditt barn, og hva skjer? Hun er ute av kontroll. Så spring ikke rundt for å redde henne. Redd deg selv først, så først kan din datter få en fair sjanse til også å bli bra. Men først da!! Lykke til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 5:33 pm
Du vet sikkert noe om at som pårørende til rusmisbruer kommer man inn i mønstre som skader både deg selv, 2åringen din og din eldste datter. Det er viktig å få hjelp selv for å kunne hjelpe rusmisbrukeen, men til syvende og sist er det din datters ansvar. Kommentaren over meg skremmer meg. Det er noe med holdningene her som gjør at jeg tenker at det er jammen ikke rart at folk sliter seg ut. Samtidig vet vi jo også at det er mange ufaglærte i psykiatrien.
Selv er jeg pårørende til to rusmisbrukere. Jeg har fått igjen fotfestet ved gå i samtaler hos Veiledningssenteret for pårørende. Det finnes i Oslo og på vestlandet, og det er gratis. Jeg anbefaler deg STERKT å ta kontakt! Disse mønstrene som man går inn i som pårørende preger man i alle relasjoner, ikke bare i forhold til den som ruser seg. Dette ender i at man sliter seg helt ut, bruker utrolig mye krefter på ting som man ikke skulle prioritert.
Jeg vil si to ting som sikkert provoserer deg slik det provoserte meg. Men om du kjenner noe vondt når du leser dette, så ikke vær redd, men ta grep og skaff hjelp til deg selv, for det er den eneste veien for å kunne hjelpe andre.
1. Søsken av rusmisbrukere lever i konstant sorg over å ikke få den omsorg som de trenger av foreldre fordi ALT handler om rusmisbrukeren. Dette tar man skade av dersom det går over lang tid.
2. Som pårørende bruker man mye energi på å fortvile og slåss med hjelpeapparatet. For rusmisbrukere finnes det faktisk flere åpne dører til hjelp, men de må faktisk gå inn døren selv. Mye er galt i systemet, men pass på så du ikke ender opp med å “kjøpe” argumentasjonen til rusmisbrukeren- som kanskje egentlig ikke vil slutte.
Med dette som utgangspunkt: SKAFF DEG HJELP SELV! Finn noen som kan møte deg i sorgen, utfordre deg og hjelpe deg videre til et godt liv UAVHENGIG av om datteren din slutter å ruse seg eller ikke.
Jeg ønsker deg alt godt.
Hilsen en i samme båt som holdt på å drukne;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 7:19 pm
Skriv en bekymringsmelding til sosialtjenesten og be om innleggelse etter Lov om sosiale tjenester § 6.2 (tvang). Få datteren din til å skrive under på samtykkeerklæringer slik at de kan innhente opplysninger fra rusteam, politi osv, da får de verifisert rusmiddelmisbruket og eventuelle psykiske lidelser. Det er viktig at hun er i skjermet miljø med psykiatrisk kompetanse slik at hun kan bli utredet skikkelig og eventuelt bli riktig medisinert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 7:19 pm
Hei! Jeg ser at du har hatt store problemer med datteren din. Kanskje ikke du kan hjelpe henne. Men det finnes sikkert en hun kan stole på der ute. En sjelevenn eller et familiemedlem av dere. Den tidlige hasjmisbruket og alt som kom etter er et tegn på at hun har opplevd noe forferdelig når hun har vært ung. Jeg kjenner til mange episoder der jenter har følt seg uverdt eller blitt mobbet på skolen. Dette har ført til selvkutting o.l. Det ser ut som datteren din har opplevd en del psykiske belastninger som ung og grunnen til at hun ikke forteller deg eller andre fagfolk hva hun har opplevd kommer av tilliten til dere har slått negativt ut i hodet hennes. Mange foreldre har ikke gitt den tryggheten et barn trenger under oppdragelsen. Det kan senere slå ut i at vedkommende veldig vanskelig vil ha tillitt, ialfall i den situasjonen datteren din er i. Jeg mener at du må tenke godt over hvem hun tidligere har hatt et godt forhold til..enten det er onkel, tante eller vennine så bør du kontakte vedkommende og be han/hun ringe datteren din og be henne med hjem. Deretter etter en stund med prating om barndommen kan vedkommende få en del ut av henne. Men du må i denne situasjonen holde deg tilbake. Og ikke spør henne hva vedkommende har spurt om osv. La henne være for seg selv når hun kommer hjem. Vedkommene må kanksje gjenta prossesen slik at datteren din får bedre tillit og kjenner at hun kan stole på vedkommende. Men aldri spør om hva som har hendt. La heller vedkommende fortelle deg når ikke datteren din er tilstede. Og aldri avslør at du har snakket med vedkommene. Ikke kom med bemerkninger o.l. Og en ting til før jeg avslutter. Det er mange som ikke liker leger for de ikke stoler på dem eller å bli pågrepet av politi. Jeg håper jeg har gitt deg noen råd.
Jeg ønsker deg og familien din lykke til. Håper det bedrer seg. Vær sterk og prøv. Selv om du har gjort en del så ikke gi opp håpet. Prøv rådene og se om du kan lykkes litt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 7:21 pm
Utrolig sterk historie… jeg kjemper også mot rus, men her er det min mor som er ruset, og jeg som sliter for å få henne vekk fra helvetet.Samtidig som jeg sliter med angst og depresjon og spiseforstyrrelser som følge av den oppveksten jeg har hadd. Helsevesenet i Norge gjør alt for lite for rusmisbrukere og deres foresatte!
Lykke til videre, Zinna, og takk for at du ville dele din historie med oss.
Klem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 7:25 pm
Unskyld mener du allvor??? eller tuller du med meg???
Hva tror du at jeg har gjort i løpet av 6 år????
Vi har alerede gjort det du beskriver.
Vi har gjort allt som går å gjøre… hvet du hva svar vi får????
Beklager vi har ikke plass å vi har ikke kompitanse.
Fra april i år har 7 behandlingsplasser takket nei til min datter….
Å ja sunne barn å sunn livs stil…..Min datter vokste opp med sin far….
Blir litt sint å provosert her kjenner jeg…Beklager….
Terapi for meg har jeg allerede gått igjenom…i 6år….
Fra den dagen jeg fant henne med blodige armer….
Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 9:06 pm
Hei
Den tanken som slår meg..er..kjenner du datteren din egentlig?SNAKKER du med henne..eller TIL henne?
Det er en viktig ting det å kunne snakke,legge frem sine innerste tanker,gråte ..le sammen..poenget er at du må stille spørsmålene slik:hva er det som gjør at du..osv..ikke still spørsmål som Hvorfor?..prøver å gi et råd,hilsen mor til en som har hatt problemer,men som nå er bra igjen.Det er alltid en årsak til at man skader seg selv,finn ut sammen hva som gjør at det er slik.LYTT..til henne og ikke avbryt..selv om det gjør vondt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 9:24 pm
Hvorfor har du ikke bare brukt mount?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 9:41 pm
Støtter deg som sier at mor selv trenger behandling. Jeg er selv utdannet barnevernspedagog og jobber på barnepsyk. Det er fælt og se hvor skadet barn kan bli, men en ting er helt sikkert barna er ikke født skadet. Det er miljøet og omgivelsene som former/skaper barnet. Selvfølgelig finnes det psyk.lidelser som er genetisk, men det gjelder ikke denne saken. Hva med å prøve familieterapi? Håper jente 19 får den behandling hun trenger. Forskning viser at opphold på kollektiv over lengre perioder er det som gir best resultater. Langt vekk fra vante omgivelser og med kontinuerlig oppfølging med profesjonelle voksne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:08 pm
Føler med deg…godt at du har evnen til å skrive og fortelle andre hvordan dette kan være…
OG det er fryktelig provoserende å lese om forståsegpåere som forteller deg at dine barn er produkt av deg selv…..jada de er det,men her er det mye annet som spiller inn.Sansynlighvis er dette er person som har barn som livet går lett for ,og som går igjennom livet som en lek,og da er det lett å be andre foreldre som har barn som sliter om å skjærpe seg.Blir nesten dårlig av det.Mennesker er forskjellige!Jeg beundrer deg at du fortsatt holder ut og står på får jenta di, som du sier , det er barnet ditt…det få du lønn for , det vet jeg…Har dessverre intet tips om hvordan dere skal nå frem i systemet , men vil si at det er lov å knekke sammen innimellom får så og komme sterkere tilbake..lykke til! PS: gå til VG -be dem sette saken din på første side,da skjer det ting tenker jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:56 pm
Først og fremst så er dette utrolig sterkt skrevet ja, jeg kan sette meg inn i samme situasjoner som din datter og har selv slitt med og få hjelp innen psykiatri og ruset meg som selvhjelp i ti år før jeg endelig fikk litt hjelp, en blir sett på med fordommer og som mindreverdige så fort en lever på sosialen og har en form for rusproblem hengende over seg.. det blir rett og slett gjort alt for lite for og hjelpe slike familier som du her beskriver, for det billigste alternativet for staten må være og splitte familier og skape enda mer frustrasjon i de unge rusmisbrukerne problemfulle hverdag..
Og til Zinna sin kommentar, vi kan forstå du er frustrert om du sliter med de samme problemene som den som skriver bloggen her, men legg da inn et innlegg der det ikke virker som et direkte angrep på den andre parten fordi du har det likt, det er bare hennes måte og dele problematikken som blir skøvet under teppet av samfunnet, du kunne også gjort dette i stedet for og startet ditt innlegg med og skrive som en aggresiv fjortiss, unnskyld for at jeg sier det slik.
Ellers ønsker jeg dere alle som sliter med en slik som meg i hjemmet deres at dere før eller siden får hjelp til at dere og deres kjære skal kunne takle hverdagen uten at den skal være preget av ulovlige rusmidler 24/7 – Tvangsinnleggelse og c-preparater er ikke alltid løsningen på problemene til en som ruser seg som et alternativ for selvhjelp, staten må få opp øynene snart!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 11:01 pm
unnskyld det ang kommentar som virka som angrep, leste ikke kommentarene utenom den siste og så etterpå det var du zinna som skrev bloggen og alt så du har all din rett til og gå til angrep på det siste der som ble skrevet.. her må jeg legge meg langflat og nok en gang vil jeg ønske både deg og din dotter alt vel, og at dere før eller siden møter på noen innen helsesystemet som kan gi hjelpen som trengs og ikke bare et stygt dømmende blikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 11:21 pm
Kjære Zinna!
Føler med deg i denne kampen, har selv en storesøster på 25 som sliter med de samme problemmene (er selv 21).
Synes du er en sterk og respektert dame, som gjør alt for sin kjære datter. Dette synes jeg er svært beundringsverdig! Har selv vært innom psykiatrien i flere år, og har hatt min egen kamp. Synes den har vært tøff nok uten å være rusavhengig.
Ei av min søsters “omgangsvenner” er ei 43 år gammel dame som har ruset seg siden hun var 15, er avhengig av heroin. Hun ville ut av dette og har vært innom alle distanser for å komme seg over på en Metadon behandling. Svaret hun fikk var sjokkerende, hun hadde ikke ruset seg i mange nok år til å få denne behandlingen! Alle rundt henne gikk i sjokk over at en i det hele tatt kan gi et slikt svar!
I forhold til hva andre her skriver så synes jeg det er godt å se at du støtter din datter. Jeg selv har stor respekt for min søster, selv om jeg ikke respektere det hun gjør. Hvordan ville man ha følt det hvis man selv mistet alle rundt seg? Fordi andre mente at det du gjorde var feil? En syk tanke, dagens samfunn eier ikke epamti for andre mennesker. Hvis man klarer å se bort fra de handlingene ett menneske gjør og heller se menneksets kvaliteter og gode sider, kan det faktisk være den reddende faktoren og akkurat det man trenger for at det menneske søker den hjelpen man trenger!
Jeg ønsker din datter og deg lykke til i den vidre kampen! Synd det må være en kamp… Men stå på og aldri gi opp! Du er en fantastisk kvinne
Med vennlig hilsen Lexia
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 8:51 am
Dette er selvsagt leit, men synes det er en banalisering og forenkling når utenforstående gjør dette til en diskusjon om helse-Norge. Igjen må man lese at folk synes dette er forferdelig i “verdens rikeste land”. Jeg er så lei! Hvorfor skal ikke slike ting skje i verdens rikeste land på samme måte som i andre land? Dette har da ikke noe om hvor mye penger samfunnet har, det er snakk om hvordan vi som mennesker ser på hverandres forskjeller og utfordringer. Problemet er selvsagt komplekst, men jeg tror nettopp vår ellers bekymringsløse tilværelse her i vesten skaper denne distansen mellom “oss” og “de andre”. Det blir så synlig når noen ikke har det så godt, ettersom så mange av oss har det fint. Og disse som ikke passer helt inn vil bare få et større og større forklaringsproblem for hvordan man kan ha det sånn i vårt samfunn. Jeg mener vår innstilling må snus. Vi skal ikke gå rundt og skylde på at pengene våre ikke gjør nytten… Pengene gjør det den skal: skaper behov for enda mer penger. Tvert i mot, her må noe helt annet enn kroner og øre være løsningen. Det er vår innstilling til medmennesker som må endres. Vi kommer ikke til å få mindre slike problemer eller bedre behandlingstilbud uansett hvor (såkalt) rikt Norge er. Vi er fattige på det mange andre mindre ressurssterke land er så rike på, medmenneskelighet. Det koster ingenting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 9:28 am
Dette synes jeg var et fordømmende svar fra en som jobber i psykiatrien. Jobber selv der, og kan si at du har rett i at det ofte er slik du beskriver, men stigmatisering blir alltid feil.
Psykiske lidelser arves til dels med gener fra enten far eller mor. Men man skal huske på at de bare ligger latent. Alikevel kan man ikke dermed skylde på at dårlig oppdragelse alltid er skylden til at lidelsene kommer til utrykk. Rus, er f.eks en trigger, og at et barn eller ungdom havner på tynn is med rus er ikke nødvendigvis foreldrenes feil. Eksempelvis kan rusen være “triggeren”, eller andre utenomfamiliære hendelser.
Det kan selvsagt også være ting skribenten har gjort som forelder som ikke er optimalt, men å klandre vedkommende på en blogg, uten å kjenne til hverken vedkommende, familien, eller historien i sin helhet burde man holde seg for god til.
Fra min side får jeg bare si lykke til, og håpe at det til slutt dukker opp en bedre ordning enn den som ikke eksisterer nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 10:02 am
Hei Zinna
Dette måtte jeg bare komentere.
Jeg er 35 år og bipolar, det vil si manisk/depresiv. Jeg har ikke begynt på stoff, men har drevetmed selvskading siden jeg var ett barn. Jeg ble 27år før jeg fikk diagnosen og ble medisinert. gikk igjennom mange medisiner. endte opp med Lamictal og takler hverdagen 100 % bedre nå. Det er ikke noen bivirkninger men jeg må passe på regelmessig søvn og rutiner.
Dette har ligget i min familie, jeg mistet min mor for 2 år siden, etter at hun selvmedisinerte seg selv med alkohol i nærmere 20år. jeg har kjempet for henne siden jeg var en liten jente, så jeg forstår din fortvilelse over systemet. jeg har forbannet det mer enn en gang! Man kan lure på om de vet hva de driver med.Min mor var også bipolar men hun fikk ikke sin diagnose før hun var over 50, det er en skam slik de har behandlet min mor! Og hadde hun blitt hjulpet før, hadde jeg hatt henne i dag. Hun var også for syk for hjelp til alkohol og pillemisbruket, de ville ikke ha henne der. Men fordi hun hadde ett rusproblem fikk hun heller ikke komme til psykriatisk. Det har vært en hard kamp og mye hat har samlet seg.
Min bror er narkoman, men kom seg ut av det. Han hadde ett tilbakeslag for en måndes tid siden og jeg jobbet i herdig som jeg alltid har gjort for ham.Men ingen hjelp å få der heller. Måtte til slutt ringe politiet for å få ham tvangsinnlagt da han var helt psykotisk pga stoff. Var heldig der for politiet var forståelsesfulle, han er godt kjent av dem fra tidligere. og de syntes det var grusomt at han var havnet utpå igjen etter mange års stopp, så de gjorde alt de kunne for å hjelpe ham. Han ble lagt på glattcelle en natt så ført videre til psykriatisk neste dag. MEN de slapp ham bare ut for han var ikke syk NOK! Og de slapp ham til å gå alene enda jeg og hans kone hadde gitt klar beskjed om at vi måtte hente ham! Han er pr i dag stoff fri men det er vår families ære. Jeg tenker på om vi ikke hadde kjempet sammen hele familien for min mor, min bror og meg selv hadde vi aldri overlevd. Norge er en stor skam. Men ikke gi deg, jeg vet det er hardt jeg har sprunget i over 20 år for dem begge. Truet og ropt, så mitt råd er ikke gi deg.
Det er det eneste jeg kan gi deg råd om og stå sammen og ikke hør på de som sier at du skal slå hånden av henne pga rusmisbruket. Det ble vi også oppfordret til, men min bror sa han var sjeleglad for at vi ikke gjorde det for det var nettopp det at vi var der som fikk ham ut av det. Så ikke hør på bedrevitende og få medisiner tildin datter. Det tar ikke sykdommen bort men det gir en bedre hverdag!
Har ikke fått hjelp selv i mine tunge stunder, så tro meg jeg vet hvordan systemet virker og det er EN STOR SKAM at verdens rikeste land kan behandle mennesker på denne måten!
Jeg vil ønske deg og din datter lykke til for jeg vet hvor tøft det må være. Mitt hjerte gråter for dere… Og for meg selv kan jeg bare si at systemet skal aldri knekke meg, men det er for galt at det er sinne og hat som driver meg for det er det.
Lykke til!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 10:30 am
jeg ble veldig engstelig for din datters framtid. Dere må ikke gi opp! hun er i en fase i livet der hun trenger noen å stole på 100% og følelse av tryghet trenger hun også. det er veldig mye dere kan gjør for å komme ut av denne vanskelige situasjonen dere befinner dere i per idag. når det gjelder disse forskjellige instansene så har dem plikt til å følge henne opp på mange områder som f.eks sosialt, økonomisk, psykiatrisk m.m. __ Det er veldig mye jeg ønsker å fortelle dere, men jeg synes ikke det er noe lette å ordlegge meg skriftelig. Lykke til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 10:46 am
Er selv tidligere rusmisbruker , var mye innlagt på psykiatrien i norge , fikk en masse diagnoser og ble medisinert for det, hadde angst , drev med selvskading og prøvde flere ganger og ta mitt liv.hold barnet ditt unna psykiatrien, psykiatrien mangler så mye kompetanse på dette feltet at det er en skam! prøv videre for langtids behandling , jeg var selv i behandling på østlandet, har i dag 2 og et halvt år rusfri , uten noen som helst form for medisiner, angsten har jeg lært meg og leve med . Jeg støtter fult forslaget litt lenger ovendfor, du må som mor sette ned foten for barnet ditt, det var essensielt for at jeg skulle klare og ta et av de viktigeste valgene i mitt liv. Du kan ikke ha døren åpen for henne i hjemmet ditt , min far ga meg klar beskjed om at jeg fikk ikke komme hjem før jeg var blitt rusfri , i alle år fikk jeg tidligere bo hjemme , og av den grunn hadde jeg mere penger å bruke på narkotika (selvmedisinering) Medavhengihet er muliggjøring . lykke til det er alltid håp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 10:46 am
Hei Zinna
Jeg har selv diagnosen bipolar lidelse, men etter mange år med angst og smerte har jeg fått den behandlingen som passer for meg. Jeg er ikke rusmisbruker, heldigvis, men jeg vet det er lett å ty til rus når alt er kaos i hodet. Sykdommen er vanskelig å håndtere, også for pårørende, og blir ikke bedre av at din datter ruser seg. Sånt gjør at et stakkars mammahjerte blør. Jeg jobber i psykiatrien, fortrinnsvis med personer som er psykisk syke etter rusmisbruk i alderen 18 til 30 år. Jeg må desverre si at det er veldig få tilbud denne aldersgruppen kan dra nytte av, men de finnes- hvis de er så heldige å komme først i køen. Har jobbet en del med pårørende, og det er mange hjerteskjærende møter med fortvilte foreldre. Det er synd at samfunnet er slik at de bruker opp energien med å kjempe for hjelp istedet for at de kan bruke den til støtte i et behandlingsopplegg. Jeg ser ofte det samme som du beskriver- foreldre er helt utslitt lenge før hjelpen er der. Jeg ønsker dere lykke til videre, håper dere får hjelp snart!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 11:08 am
Kjære deg.
Jeg har selv en bipolar datter med angst og borderline og har etterhvert fått føle på kroppen hvordan det tar på. Hun har vært innlagt mange ganger og det siste halve året har hun tilsammen vært ute ca to mnd.Må innrømme at jeg slipper ned skuldrene hver gang hun er innlagt, da føler jeg meg trygg på at hun er i gode hender.Men de har ennå ikke funnet passende medisin til henne, annet enn antipsykotika. Lithium holder hun på å seponere og jeg blir mer bekymret for hvordan dette skal gå.
Sender den en stooor klem og ønsker deg lykke til videre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 11:20 am
hei jeg ønskar dere lykke til,vet at det ikke er lett å få hjelp fra noen i dagens samfunn,her er det snakk om å klare seg selv,og mye ringing å snakking til ingen nytte,men ikke gi opp en dag blir du nok hørt,høper jeg.
dagens system funerer ikke sånn som det skal.
lykke til å mange klemer.
hils til din datter,å si at hun ikke må gi opp….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 12:01 pm
Vondt å lese det du skriver, rører meg mye. Jeg har selv vært mye psyikisk syk og strevet for å bli bedre. Det er nok slitsomt for dere begge to å føle at ingen vil hjelpe, eller at man ikke finner den hjelpen som virker.
Heldigvis for min del fikk jeg både litt hjelp på bup og upa for å bli bedre, men for meg var ikke det helt rett hjelp. Men jeg har vært på en ungdomsavdeling på Molde og nå bor jeg faktisk alene og har gjort det i et år, men med mye oppfølgning. Jeg er 21 år nå, og prøver så godt jeg kan å se fremover. Jeg skal starte andre året på videregående og trives med det. Jeg håper inderlig at datteren din snart vil bli sett og få den rette hjelpen.
Men nå i disse dager blir alt innen psykiatri og rus sett ned på og bort prioritert, begge ungdomsavdelingene her i Molde er jo nedlagt og det føles så meningsløst etter all hjelp jeg fikk der og alle andre som kunne fått god hjelp der fremover. Du har rett i at vi ungdomer mellom 17-25 ikke har noen egen plass, det skulle absolutt vore fleire av dem. Vi er ikke voksen selv om vi har blitt både 18,20 eller 22 år..
Jeg håper virkerlig ting snart blir bedre for dere, styrke klemmer sendes over fjorden!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 12:18 pm
Hei!
Må si at tårene presser på når jeg leser. Jeg lever selv med en samboer med bipolar lidelse, samt mye angt og depresjoner. Han har en barndom som preger han sterkt. I alle år har han kjempet i mot sin egen psykdom. Også selvmedisinert, men heldigvis kun med moderate mengder alkohol. Vår erfaring er at det er langt fra nok at han selv ønsker hjelp! Han gjør en utrolig innsats for endelig å klare å leve ett mest mulig “normalt” liv. Men stadig blir han møtt av avslag, køer, lange behandlingstider og ikke minst manglende samarbeid mellom de forskjellige instansene. Å ville selv er desverre langt fra nok…
Kampen vi som pårørende deltar i er krevende og mange ganger har man mest lyst til å gi opp. Men vi kjemper på – for det vi har sett, som ikke alle andre har sett – er at det er ett fantastisk herlig menneske bak den syke delen. Ett menneske som virkelig er verdt å kjempe for!
Så stå! Men husk å ta vare på deg selv også oppi det hele!
)
Klem fra ei som bokmerker bloggen din
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 12:20 pm
Jeg har ikke de rusproblemene som beskrives her, men ogsaa jeg er bipolar (type 1), og av og til psykotisk. I tillegg er jeg selvskader.
Men mitt problem er det motsatte; helsevesenet vil gjerne ha meg innlagt for den minste ting. Av og til har jeg foelelsen av at jeg knapt kan gaa forbi et legekontor uten aa bli tvangsinnlagt.
Det er mulig at det kommer an paa hvor man bor, at ressursene er ulikt geografisk fordelt. Det er nok at jeg kutter meg litt – slett ikke livstruende, bare saapass at jeg maa paa legevakta for a faa bandasje – saa skal de straks legge meg inn.
Jeg har snakket med mange medpasienter opp gjennomm aarene, og det kan virke som om det er vanskeligere aa faa hjelp hvis man har rusproblematikk paa toppen av en psykiatrisk lidelse. Gudene vet hvorfor, men det er ihvertfall mitt inntrykk.
Det logiske ville jo vaere at man ble prioritert hvis man tilhoerte saavel psykiatrien som rusomsorgen.
Lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 12:23 pm
Bevare meg vel. Jeg fikk nesten sjokk da jeg leste kommentaren fra personen som har jobbet i psykiatrien/dobbeldiagnoser. Snakk om å sparke folk som ligger nede. Jeg er mor til rusmisbruker med psykiske problemer. Vil ha meg frabedt at personer som du dømmer meg og mine “likesinnede” og skjærer alle over en kam. Hva f.. vet du om hvordan våre barns oppvekst har vært? Når man møter slik uforstand fra såkalte fagfolk, da mister man nesten håpet om at det finnes noen der ute som kan hjelpe oss og våre barn. Du har kanskje ikke barn selv, eller kanskje du har vært heldigere med dine barn enn vi? Husk på at det ofte er tilfeldigheter som som avgjør hvem som blir rusmisbrukere. Kom deg ned fra din høye hest, med en slik innstilling som du har kan du ikke hjelpe mennesker. Lykke til videre til Zinna og vit at det er håp og at ting kan bedre seg, det vet jeg av egen erfaring. vår kamp for våre barn er det bare vi som forstår, la oss ikke “henge oss opp i” mennesker som med sin uforstand gjør vond verre for oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 12:40 pm
utrolig sterkt innlegg….det er synd å si det,men sånn er det uheldigvis i dette landet.Man ska være heldig om man slipper å vente lenge på langtidsbehandling. Jeg var en av dem. Kom på Floenkollektivet som 25 åring etter mange forsøk på kortidsbehandling. Det reddet meg. Etter fem år er jeg forsatt i behandlingsopplegget, men det nermer seg slutten for min del. Har fått jobbet meg gjennom det som trengs. Nok til å klare meg i hverdagen og fungere som en “vanlig” samfunnsborger,og er glad for det.
Håper datteren din får den hjelpen hun tenger og familien også.
Vennlig hilsen Anita.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 1:23 pm
Hei.
Jeg har selv vanket i rusmiljøet i en lang periode fra jeg var 14 – 20 år, men jeg kom meg heldigvis ut av det på egen hånd.(det var ikke enkelt)
I ettertid så har jeg fortsatt litt kontakt med de “gamle” kompisene fra denne tiden, og de kan fortelle at mange som vil nøktre og vil ha hjelp, søker plass i Danmark, der er det visstnok et mye større behandlings tilbud og et bedre opplegg rundt det. Du kan jo kanskje forhøre deg om dette.
Lykke til videre uansett hva du gjør, jeg skal følge med på bloggen framover.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 1:23 pm
Uff, kommentaren over her var hakket for drøy for meg, og for deg tydeligvis, Zinna! Du harsannsynligvis gjort alt du har visst om og kunnet.
Bare så synd at du har fått utilfredsstillende veiledning og støtte fra det apparatet som har plikt til å hjelpe deg. Dette skjærer meg langt inn i hjertet, og er et alvorlig tankekors for meg, siden jeg jobber nettopp med å ta slike problemer på alvor. Jeg jobber på sosialkontoret, og har lagt inn flere ved tvang, og fått flere på LAR. Vanskelig å si hva som kan få ruskonsulenten til å si at han ikke vil søke om LAR eller tvang, det er jo ikke han som avgjør det. Tvang er det fylkesnemnda som avgjør, men sosialkontoret må argumentere for det. LAR er det egne enheter som avgjør.
Klart at rusmisbrukeren sjøl må ha et minimum av motivasjon vhis man skal kunne oppnå noe, men noen ganger (og sånn forstår jeg det er her…) er den det gjelder så nedslitt at man ikke kan forvente å finne motivasjon. Det er derfor vi har tvangsparagrafen, samt en ny paragraf som sier at sosialkontoret har plikt til å vurdere tvang på forespørsel fra pårørende: http://www.lovdata.no...
Ta gjerne kontakt hvis jeg kan være til hjelp…
Lykke til!
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 2:05 pm
Hei…
Var en sterk artikel du har skrevet.Og er ille når vi bor i verdens rikeste land,og de unge får ikke hjelp når det trengs..Kommer selv fra en familie med mange like problemer..Hadde en søster som var på kjøret,men vi var heldige og fikk hjelp til slutt…Men har du undersøkt tyreli kollektivet!!!Hvet dem også har egene kollektiv for ungdom,og hvor dem kan få hjelp frem til dem er 23år..Det var dem som redda min søster.. Det er et tøft opplegg,men der får dem hjelp mot dop og egene sykiske problemer. Men ønsker dere lykke til,og håper dere kommer dere gjenom dette,og får hjelpen som trengs..
God sommer=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 3:04 pm
Problemet er at vi behandler narkomane som et kriminal problem, ikke et helseproblem.
Derfor har det i maaange år ikke blitt bygget ut helsetilbud til de narkomane for de har vært så opptatt av å bygge fengsler nok til dem. Hvor mange narkomane har blitt nyktre i fengsel? (og forblitt det).
Gi faen i fengsel til de narkomane, gi de dopet på apoteket, ta mange fluer i en smekk, og gi de narkomane en sjanse ihvertfall… Byrokratiske hykler norge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 3:15 pm
Er veldig enig i at du trenger å sette grenser. har selv vert ite i rus i mange år i ålesund og jobber nå med ungdomsarbeid. Det er to fellesnevnere som går igjen me ungdom med rus/angst problemer. Manglende grenser som fører til en opplevelse av avising er kansje det viktigste. Dernest er det og blir det foreldrenes ansvar å ta ansvar for sine barn, og det krever at du stoler på at andre en deg selv kan vite bedre hva som trengs. Begynn å lære, gå veien. ting tar tid:)
Helt enig med dama over om at du trenger å ta tak i ditt eget liv før du kan hjelpe dattera di. Trist, men så heftig er livet.
Langtidsinnleggelse i institusjon med 5års individuell plan. Det er det du kan regne med trengs for å hjelpe jenta di.
Skal be for dere at hun får den rehab plassen!
ps: hvor er faren?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2008 at 11:45 pm
hei Berta67
Tusen takk for et godt svar.
Denne historie ble publisert i lokal avisen her på stedet i september 2007.
Vi prøvde da med tvangsinleggelse. Politiet hentet henne her hjemme kjørte henne opp til legevakte var av hennes ruskonsulent her i byen møtte opp og argumenterte til at hun ikke var syk nok. Men hun var for syk til å sleppes så hun fikk 14 timmer på glattcelle. Jeg måtte møte opp på politistasjonen til avhør, å ble anklaget for å ha dealet narkotika til min datter. Fordi at det hadde min datter sagt til sin ruskonsulent når hun var psykotisk.
Jeg satt i 2 timmer og forklarte meg for politiet å det var en meget ubehaglig opplevelse. Jeg fikk besøke min datter i glattcella å når jeg kom in dit så såg jeg at hun hadde klart å få av seg sin strømpebukse å virret den hardt rundt halsen. Jeg ropte på betjenten som kom in å hjalp meg å få løs strømpebuksen om halsen, da spurte jeg om de ikke hadde kamera i cellene å det sa han at de hadde. Da lurte jeg på hvordan det var mulig at de ikke hadde sett hva hun hadde gjort å om de ikke hadde lest rapporten om mitt barn. Det står i hennes saks pappirer at hun er høyt suisidal….
Jeg har hatt henne tvangsinlaggt 1 gang da var hun 16 år å hadde høvlet av seg huden på begge armene etter en samtale med barneværnet der barneværnet fortalte min datter at hennes mor ikke ville ha henne lenger så lenge hun brukte dop.
Den tvangs inleggelsen varte i 1 uke. Legene mente etter det at hun var frisk nok for å komme hjem.
Hun har vært inlaggt 3 ganger på psykriatrisk klinikk og 1 gang på upa.
Hun har hatt en overdose med ghb og 2 med heroin.
I januar i år reiste hun fra behandlings hjemmet hun var på for å bo sammen med sin kjæreste i Oslo.
Begge går på heroin.
De fikk datum på innleggelse til Ullevoll for medisinsk nedtrappning til 23 april 2008. 2-4 uker for derefter reise til et behandlingssenter.
Problemet var bare det at behandlingssenteret hadde sagt nei til dem, fordi de ikke hadde kapasitet å kunnskap for psykisk lidelse.
De satt igjen med et tilbud på 2-4 ukers avrusning.
Jeg satte foten ned da.
Den største risikon for overdose dødsfall er etter endt avrusning og ingen videre behandling.
Siden april har de ventet på behandlingsplass, de har søkt 7 forskjellige å alle har sagt nei.
Min datter har fått invilget medisinsk ventekvote alltså subutex fram til behandlingsplass. Å det har vist seg være helt fantastiskt for henne.
Hun fungerer, nesten 0 i side missbruk, samt hun har klart å jobbe endel. Hun har heller ikke skadet seg selv noe under denne tiden til tross for at hun sliter med ekstrem angst å store søvnproblem.
Hun har diagnosen bipolar type1.
vi venter ennu på behandlingsplass…..men motivasjonen synker for hver dag som går…..
Hun vet at hun snart mister medisinen hun har fått å uten den er livet tilbake til der hun startet igjenn.
Med vennlige hilsner fra Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:27 pm
Hei Mort1
Ja tanken skremmer meg…. Det er mange her i norge som sliter å gjør samme sak som jeg har gjort i årevis… de springer fra kontor til kontor å håper på hjelp… en hjelp som aldrig kommer, å når den kommer så er det oftest feil hjelp… å man er nødt å beggyne på nytt igjenn.
Jeg valgte å gå ut med denne historien fordi jeg skrek om hjelp til min datter på 19 år… hjelpen jeg fikk var krav om å hive henne på gaten eller miste min sønn på 2år…..Vet ikke helt om jeg kan kalle det hjelp… ikke en gang hjelp til selv hjelp….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:34 pm
Hei MR
Ja jeg etterlyser en bredere focus på dette problemet, større debatt.
Pårørende skal ikke trenge å slite seg ut før hjelpen kommer.
Sammfunnet trenger en stor holdningsendring i dette synet… så at vi pårørende en dag slipper å få høre at det er vi som har gjort feil med barna våres, derfor har de blitt narkomaner eller psykisk syk….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:37 pm
Tusen takk Trulte
Du gav meg akkurat litt håp tilbake
Jeg krever hjelp å behandlingsplass til min datter å hennes kjæreste.
Men hva gjør man når alle plasser som man søker på sender avslag på avslag tilbake????
Har no blitt sendt 7 søknader 7 tilbake… beklager nei vi kan ikke … grunnlag for stor belastning psykisk diagnose….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:42 pm
Hei å takk for svar Avstumpet
Ja jeg har blitt møtt av det samme…
Min datter var inlaggt første gang så ringte hun hjem å gråt… -mamma de ler av meg her….Jeg trodde hun tullet meg meg til en dag jeg var på besøk å overhørte et par pleiere prate… de skjønte nok ikke at jeg hørte dem…. men du skal tro at de fikk passene sine påskrevet….Men det hjalp ikke mye for min datter hun sluttet seg bare mer inn i seg selv å begynte å skade seg igjenn…
Jeg måtte ta henne derifra….
det har ikke hjelpt på hennes redsel for behandling eller motivasjon å komme under behandling….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:45 pm
Tusen takk Mejja
Jeg nekter å gi opp mitt barn…
i hodet mitt finnes fantastiske bilder på min jente fra da hun var litet barn….I hjertet har jeg gleden av å se henne vokse opp. å sjela mi nekter å godta at slik skal hennes liv bli….
Hun ønsker hjelp.. å hjelp skal hun få….
Klem å takk for fine ord
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:48 pm
Tusen tusen takk Lilly
Jeg vil gjærne ta kontakt…
Du har så rett… byråkratiet som man forventer seg skal hjelpe å jobbe sammen med FOR en løsning ender oftest med at de jobber MOT deg… Skjønner ikke helt hvorfor å hvordan det er mulig… kan jeg be om en holdningsendringe her…takk..
Tusen tusen takk for flotte ord….Du finner meg på bloggen..Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 9:57 pm
Hei Hanne
Takk for dinne råd…
Jeg har vært på alle de kontorene.. å masse fler… mental helse har masse nyttig informasjon å hente…
Narkoman.net samt narkoman.org er fantastiske plasser på nett der det finnes både hjelp å støtte…
Vi tar små museskritt av gangen.. å håper at vi kan nå i mål…
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:03 pm
Tuskk tusen takk for at du delte dette med oss.
Ja jeg synes det er skameligt at RIKE NORGE behandler sin fremtid slik…
Det er skremmendes å se utviklingen både i strømmen av narkotika i landet å utviklingen vi har i helsevesenet…
I den byråkratiske hverdagen møter vi oftest fag personell som jobber MOT oss istedent for FOR oss.
Jeg synes det er skameligt at sette rusede å syke mennesker i glattcelle, det er ikke der de hører hjemme…
Jeg håper det går bra med deg… Stå på jente det finnes en fremtid for deg og…
STOR klem fra meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:08 pm
Takk Kenny
Jeg blir glad å rørt i hjertet da du skriver at du har klart deg…Du gir håp.
Ja systemet har prøvd samme behandling til min datter kun plass på avrusning men ingen vider behandling… den største risikon for overdose dødsfall av rusmissbrukere er når de kommer ut fra avrusning å ikke har noen form for oppfølging.
I 2007 døde det 244 personer av narkotikarelaterte årsaker å overdoser.
det er en økning på 25% fra 2006…
Hvor er Norge på vei???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:13 pm
Takk for kommentar….
Hvet ikke hvilken blogg du sikter til ettersom jeg bare har denne…Men kan det være et annet inlegg på bloggen min?
Jeg har gått i terapi både for min del å for min datters del.
Men kom ikke til meg å si at min datter er et produkt av hvordan jeg har det. For du vet ju ikke en gang om hun har vokset opp med meg…
Jeg skjønner at du mener ting i god mening, men føler at her blir det litt feil.
Takk for velmente ord…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:22 pm
Hei å tusen takk for et flott inlegg.
Ja jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har vært medavhengig av min datters sykdom narkomani/bipolar. Jeg har fått hjelp å jeg har kommet meg langt opp og frem.
Min lille 2 år gammel sønn har fått allt han har trengt både av oppmerksomhet og omsorg, min syke datter skermet seg helt fra han.
Men det er min eldste datter som har fått følt det på livet hvordan det er når andre får 100% av mor og hun små smuler.
I dag har vi det flott. Å vi kjemper en hard å inbitt kamp for mitt syke barn sammen…
Vi har ikke den formen for hjelp her der jeg bor, har værdt nødt å koste på allt selv å det har vært dyrt….
Klem fra meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:28 pm
Hei til deg… takk for gode tanker og ord.
Jo min datter stoler på meg å det er jeg som er hennes skyddsnett..Det er til meg hun kommer å forteller alle ting allt fra hvor dårligt hun har det til den innerste tanke om gutter og seksualitet.
Vi har gode å flotte stunder når hun er frisk. Men det er når hun er syk, “dype depresjoner,tvangtanker osv” som ting har gått galet. Det var da rusen kom in i bildet.
Da jeg begynte å springe å rope etter hjelp fikk jeg til svar at det var ikke noe feil på henne men på meg. I dag er jeg sint for at jeg slo meg til ro med det,Hun har no fått diagnose bipolar type 1, personighetsforstyrrelse med dyp angstlidelse.
Hvor finnes hjelpen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:30 pm
Ja det har du helt rett i..
helse Norge bør snart ta et oppgjør med seg selv….
Har vi råd til å miste våres fremtid, som dere ungdommer faktiskt er?
Jeg kan ikke skjønne det.
Håper det går bra for deg å din mor…
Stor klem til dere begge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:32 pm
Ja du har et godt poeng der… jeg begynte nok feil da jeg oppdaget problemene. Men vi har utviklet et otroligt godt forhold der det er viktigt for oss begge å snakke godt med hverandre ikke mot hverandre….
Ønsker at jeg ahdde lært meg det masse tidigere en hva jeg gjorde.
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:34 pm
Hvet ikke helt hva du mener med mount.
Ønsker jeg gjorde det…
Kan du forklare???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:41 pm
Hva vet du om min datters bakgrunn? har du lest hennes sak papirer? har du hennes medisinske journal?
Hvordan kan du vite at hun ikke er ginetisk belastet?
Blir redd da jeg leser slike komentarer sepsielt fra fag personell…. det er derfor vi pårørende etterlyser holdningsendringer innom helsevesenet.
Min datter er belastet både fra sin bestemor på fars side å på bestefar fra mors side……
Trenger jeg si mer???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 10:45 pm
Tusen takk… det varmet.. å det hjalp litt etter den kvasse komentaren åvom…
Produkt av oss selve… ja våre barn er produkter av oss, men og av samfunnet å miljøet rundt omkring….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:01 pm
Tusen takk for en MEGET flott inlegg her…
Ja jeg håper at myndighetene sanrt kan få opp øynene….
Jeg har liten eller ingen tro på tvangsinleggelser… for hvordan virker det… det er i samarbeid med den syke man kan bli frisk… jeg kan tro på frivillig tvang under avrusning, der pasienten selv skriver under for at bli holdt igjenn, når suget og abstinenser blir for stort.
Ja jeg er helt enig med deg , NORGE må få en holdningsendring på denne type problematikk…
Klem til deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:07 pm
Hei å takk for at du deler ditt syn på saken å samtidigt gir oss en liten inblikk i ditt liv.
Min datters kjæreste får ikke sendt søknad til LAR fordi at lege/ruskonsulent neker for å skrive opiatavhengig på hannes papirer. Grunnen er at han har hatt rusfrie år….Han har vært rusmissbruker i 12 år og opiatavhengig i 8år….Han har bott på gaten å har vært helt nede i den nederste kjælleren før han klarte å klattre litt opp selv, no blir han straffet for det….
Skjønner ikke at det er mulig…..
Tusen takk… for flotte ord.
Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:10 pm
Ja her er jeg hjertens enig…
Det er empatien å holdningene som skaper det største problemen….
Tenk om jeg en dag kunne gå in på ett kontor å bli møtt med respekt når jeg forklarer mitt ærende… tenk om jeg en dag kan møte helsepersonell som jobber FOR min datter og IKKE MOT….
Det er en fin drømm.
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:12 pm
Tusen tusen takk…
Sterke meninger å flotte ord…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:22 pm
Tusen tusen takk for ditt flott svar.Pr. i dag er min datter medisinert med lamictal, men pågrund av det liv hun lever klarer hun ikke å holde regelmessig,mat,søvn å rutiner noe som skulle ha gjort ting lettere for henne. Hun har meget vanskeligt å acceptere sin sykdom.. både den å være bipolar å den å være rusmissbruker.
Til dags datum har vi prøvd det meste Bup,Upa;voksenpsykriatri,rus team ruskonsulet osv.Hun har vært innlaggt 3 ggr for avrusning å hun har prøvd å slutte selv.
Hun klarer den tøffe biten å ligge syk, med kramper oppkast og allt som hører til. Men når giftene er ute av kroppen det er da allt går så galt, hennes psykiske helse gjør at hun ikke klarer seg lenger en til dit. Vi har søkt in på 7 ulike behandligssenter for henne å hennes kjæreste, men vi får avslag på avslag… Å det er ikke lett å holde motivasjonen å troen på et bere liv oppe.
Hun å hennes kjæreste er otrolige flotte mennesker med masse å gi til samfunnet, ønsker bare at de fikk en mulighet til å vise det en dag.
Systemet som skal jobbe med oss jobber oftest mot oss, men jeg tenker ikke la meg knekke av det, å du har så rett, det er synd at det er sinne å hat som er våres drivkraft.. for det er det.
Klem til deg å takk for at du delte dine synspunkter her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 21st 2008 at 11:25 pm
Ja alle disse instansene har plikt til å hjelpe, men det er ikke slik det fungerer i livet…
derfor er det en evig kamp, for den hjelp som skulle være en enkel ting å få i våres rike land…. Men det er det ikke….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2009 at 4:24 pm
man krever så uendelig mye, hva gjør man selv? hva var grunnen til at man puttet den første pillen i munnen? så går alt til helvete og man skriker etter hjelp. På tide med tvangsbehandling av unge rusmisbrukere, hva de selv mener er helt uinteressant!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 22nd 2009 at 4:32 pm
Har du som mor vært noe naiv under oppveksten? Du kan ikke skylde på genetiske forhold, det blir for enkelt. Skjønner at du har hatt et helvete, men dette helvete må jo ha begynt et sted? Skal datteren din bli rusfri så må miljøet forandres, da fungerer det dårlig med en heroinist som kjæreste (som du beskriver han som). Uten å være stigmatiserende eller fordomsfull, du virker som en mor som er for fri oppdragelse, tipper at grensene har vært få under din datters oppvekst. Men, det er jo historie, det viktigste er jo at du får rådgivning om hvordan du skal støtte din datter, og hvordan du skal gripe problemet hvis målet ditt er å få henne rusfri. Drastiske tiltak må til, selg huset, flytt på fjellet og ta med dattera di!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 23rd 2009 at 8:02 am
Hei Ove, jeg må si at ditt svar provoserer meg litt her. Jeg har aldrig vært for fri oppdragelse, og min datters grenser har vært harde og bestemte. At ting blir dårligt har ikke alltid med fostran av barnen at gjøre.
Hvis du leser mine inlegg vil du finne ut at min datter har en tileggs diagnos den diagnosen kom i en alder av 13 år, fra da av har vi slitt, jeg tror ikke at jeg trenger rådgivning på hvordan jeg skal behandle min datter, muligen jeg kunne ha trengt det da hun var yngre, men ikke no.
Å selge huset å flytte på fjellet ja det er drastisk men jeg tror ikke at det hadde forandret hva som skjer med henne og hva utfallet har blitt. Jeg gir ikke helsevesenet eller det genetiske skulden for hva som har skjed.
Jeg prøver bare å overleve og veilede min datter rett, og gi henne muligheter til et bedre liv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2009 at 4:59 am
Hei
Vi har jo snakket før, bare lurer på hva du mener helsevesenet gjør feil?
Og hva du mener er forskjell mellom å havne på gata som narkoman, og de som såkalt festbruker av ungdom i Oslo?
mvh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 17th 2009 at 1:12 pm
Hei DivineDiva
Ja vi har snakket før og jeg vet at du har stilt dette spørsmålet før også.
Jeg sier ikke at helsevesenet gjør feil, jeg sier at systemet er feil. Når ei jente som da på dette tidspunkt kun var 19 år med en psykisk diagnose havner i psykose etter en sprekk på narkotiske stoffer så skal hun vell ikke få 14 timer på glattcelle, hun skal få behandling på psykriatrisk avd. 14 timer på glattcelle tar ikke vekk psykosen uten den blir forsterket. Jeg fant min datter på cella med strømpebuksa virret rundt halsen, til tross for kamera i cellene så var ikke dette oppdaget.
Siste spørsmål kan du nok tenke ut svaret selv.
Mvh Zinna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 19th 2009 at 12:34 am
Nei jeg er nysjerrig, lurer veldig på hvorfor noen blir tunge rusmisbrukere mens andre blir såkalte festbrukere. Det er veldig mange artikler om akkurat dette. Videre er jeg enig i at hun ikke burde kastes på glattcelle. Rart ingen grep inn, rart ikke legen gjorde noe. Det er vel rett og slett manglende forståelse for problemet. Jeg kan vel også tenke meg at hun har vært mye ut og inn av psykiatrisk og en fast plass burde vært bedre for henne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 5th 2010 at 8:49 am
hei, leste dette å blir ganske sint..! at folk kan holde på sånn, hvor ble det av menneskeverdien? å vi lever i verdens rikeste land å det skal ikke gå an å få behandling engang? det er helt sykt. håper det går bra med hele deres familie nå da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 5th 2010 at 9:59 am
Hei Daniel
Min datter er rusfri på sin 11 måned=) 14 agusti så feirer vi 1 års rusfrihet. Det går bra, men hver dag er en kamp.
Før var det en kamp mot narkotikan og avhengigheten, no er det en kamp mot systemet og kraven for den hjelp man har rett på og trenger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende